Thursday, May 10, 2012

BACAAN YANG MEMBINASAKAN

Hari itu sungguh panas terik. Tekak terasa kering. Dari jauh kelihatan Nabi Muhammad SAW dan Saidina Abu Bakar berjalan menghampiri seorang budak yang sedang menggembala kambing.

Rasulullah SAW pun bertanya kepada budak itu, “Adakah susu yang dapat menghilangkan dahaga kami wahai anak?”

Dia menjawab, “Memang ada. Tetapi kambing ini bukanlah kepunyaanku.” Budak itu sebenarnya ialah Abdullah bin Mas’ud atau lebih dikenali dengan nama Ibnu Mas’ud. Dia sedang menggembala kambing milik Uqbah bin Abi Mu’aith.

Rasulullah SAW hanya tersenyum. Setelah mendapat izin daripada tuan empunya kambing, Baginda membaca beberapa potong ayat Al Quran di hadapan kambing yang belum lagi boleh mengeluarkan susu. Diperahnya kantung susu kambing tersebut.

Tiba-tiba keluarlah susu daripada kambing tersebut. Kemudian Baginda meminjam bekas air minuman dari Ibnu Mas’ud untuk menadah susu yang keluar. Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar pun minum susu tersebut untuk menghilangkan dahaga. Inilah Mukjizat!

Ibnu Mas’ud melihat kejadian ini dengan penuh kehairanan. Dia berkata kepada Rasulullah SAW, “Ya Rasulullah, ajarlah saya apa yang telah tuan bacakan tadi.” Rasulullah SAW mengajarkan bacaan yang diminta oleh Ibnu Mas’ud. Kemudian Ibnu Mas’ud menyatakan hasratnya untuk memeluk Islam sedangkan ketika itu dia masih kecil. Dia adalah pemeluk Islam yang keenam sesudah Saidatina Khadijah, Saidina Abu Bakar, Saidina Ali, Saidina Zaid bin Harithah dan Saidina Abu Zar Al Ghifari.

Ketika itu Islam masih disebarkan secara senyap-senyap. Baginda berharap supaya dapat diIslamkan seseorang dari kaum Quraisy yang berani agar Islam dapat disebarkan dengan segera dan lebih terbuka.

Meskipun masih kecil, Ibnu Mas’ud menyatakan kesediaannya untuk menyebarkan Islam secara terang-terangan. Lebih-lebih lagi banyak ajaran Islam yang dipelajarinya dari Rasulullah SAW. Namun keinginannya itu dihalang oleh yang lain kerana dia masih terlalu muda.

Ini tidak menjadikannya berputus asa. Dia telah bertekad untuk menghadapi apa sahaja rintangan dengan tabah. Suatu hari, kira-kira ketika waktu Dhuha, Ibnu Mas’ud telah pergi berhampiran Makam Ibrahim di Masjidil Haram.

Dia melihat banyak orang Quraisy sedang berkumpul. Tanpa merasa bimbang, dia mula membaca ayat-ayat suci Al Quran dari surah Ar Rahman. Orang ramai mendengarnya dengan penuh minat dan terpukau dengan suaranya. Mereka masih belum menyedari bahawa ianya bukanlah sekadar bacaan biasa tetapi adalah ayat-ayat yang akan membinasakan agama nenek moyang mereka.

Tiba-tiba salah seorang daripada mereka menjerit, “Bukankah itu ajaran Muhammad?”

Dalam masa yang singkat sahaja Ibnu Mas’ud ditangkap dan dipukul beramai-beramai. Tetapi Ibnu Mas’ud tidak gentar malah merasa bangga kerana telah memperdengarkan ayat-ayat suci itu kepada orang-orang Quraisy. Usahanya memberikan hasil kerana terbukti mereka telah terpesona.

Inilah di antara peristiwa yang tidak dapat dilupakan oleh Ibnu Mas’ud. Walaupun masih kecil ternyata dia amat berani menyampaikan sesuatu yang haq walau pun dirinya dalam bahaya.

Ibnu Mas’ud akhirnya telah menjadi ulama dan pembaca Al Quran yang terkemuka. Dia juga banyak meriwayatkan Hadis. Dia wafat pada tahun 32 Hijrah ketika pemerintahan Khalifah Usman bin Affan.

No comments:

Post a Comment