Monday, January 2, 2012

KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN

Cuaca di luar sungguh panas terik. Ketika itu Saidina Usman bin Affan sedang berehat di rumahnya. Dari tingkap rumahnya dia melihat seorang lelaki yang sudah berumur sedang terhoyong hayang menutupi mukanya dari kepanasan dan debu.

Saidina Usman kehairanan. Siapakah lelaki yang sanggup berjalan di tengah panas itu sedangkan orang lain semuanya berteduh. Pasti dia sedang dalam kesusahan.

Lelaki itu juga kelihatan sedang memegang seekor sapi pada tali kekangnya. Saidina Usman memanggil lelaki itu supaya berlindung di rumahnya dari panas yang membara.

Setelah lelaki itu tiba di halaman rumahnya, Saidina Usman terperanjat kerana rupa-rupanya lelaki itu adalah Amirul Mukminin Khalifah Umar Al Khattab. Saidina Usman segera keluar dari rumahnya dan bertanya, “Engkau dari mana wahai Amirul Mukminin?”

Saidina Umar menjawab, “Sebagaimana yang engkau lihat aku sedang mengheret sapi ini.”

“Siapakah pemiliknya?” tanya Saidina Usman dengan hairan. Sebab biasanya Saidina Umar tidak begitu merisaukan harta bendanya.

“Ini adalah kepunyaan anak-anak yatim yang telah terlepas dari kandangnya dan berlari di jalan. Aku telah mengejarnya sehinggalah sekarang telah pun tertangkap.”

Saidina Usman bertanya lagi, “Tidak adakah orang lain yang boleh melakukan pekerjaan itu tanpa engkau sendiri sebagai seorang khalifah?”

Saidina Umar menjawab dengan tegas, “Siapakah yang bersedia menebus dosaku di hari perhitungan nanti? Mahukah orang itu memikul tanggungjawabku di hadapan Tuhan? Kuasa adalah amanah. Bukan kehormatan.”

Saidina Usman mencadangkan supaya khalifah berhenti rehat sebentar sementara menunggu cuaca agak redup. Namun Saidina Umar berkata, “Kembalilah ke rumahmu, biarlah aku selesaikan kewajipanku.”

Maka Khalifah Umar Al Khattab pun meneruskan perjalanannya. Saidina Usman hanya melihatnya pergi dengan air mata membasahi pipi. “Engkau merupakan cermin sebagaimana seharusnya menjadi pemimpin negara dan merasa berat dirasakan oleh khalifah selepasmu.”

Pemimpin yang beriman merasa bimbang dengan jawatan yang disandangnya kerana tanggungjawabnya sungguh berat. Berbeza dengan manusia kini yang berlumba-lumba inginkan jawatan supaya dapat menggunakan kuasa dan wang yang ada padanya.

No comments:

Post a Comment