Monday, October 29, 2012

MEMBURU SYAHID



Umat Islam di Madinah belum pun seminggu menyambut Aidilfitri, sudah menyahut panggilan jihad sekali lagi.  Ini disebabkan Perang Uhud terjadi pada 6 Syawal tahun 3 Hijrah.

Nasibah adalah antara para isteri yang turut melepaskan suaminya ke medan jihad dengan hati gembira.  Walaupun kepulangannya belum pasti namun bukankah mati syahid itu adalah idaman setiap Mukmin?  Suaminya, Said turut bersama menyertai Rasulullah SAW untuk menentang kaum musyrikin.

Setelah beberapa lama pertempuran berlaku, datang seorang tentera membawa berita kepada Nasibah.  Dia memberitahu bahawa suaminya telah terkorban.

Nasibah dengan tenang berkata, “Allahu Akbar!  Suamiku telah menang perang!”

Kemudian Nasibah mengucapkan syukur kepada Allah.  Air mata meleleh di pipinya, bukan air mata kesedihan tetapi tangisan gembira.

Setelah tentera itu pergi, Nasibah memanggil anaknya Ammar.  Ammar baru berusia 15 tahun.  Nasibah lalu berkata kepada anaknya, “Anakku, engkau telah mendengar bukan?  Ayahmu telah gugur di medan pertempuran.”

Ammar hanya menganggukkan kepalanya tanda membenarkan kata-kata ibunya.

Nasibah berkata lagi, “Sekarang engkau pergilah ke medan peperangan.  Bawalah tombak itu.”

Kedatangan Ammar disambut oleh Rasulullah SAW lalu Baginda memeluknya.  Ammar bersama Rasulullah SAW dan tentera-tentera Islam berperang menentang pihak musuh yang begitu ramai.  Sebagaimana ayahnya, Ammar turut terkorban di dalam peperangan itu.

Apabila mendengar berita buat kali kedua ini, Nasibah masih tidak menampakkan kesedihannya.  Malah dia memanggil anaknya Saad yang masih kecil untuk turun berperang.

Saad juga gugur sebagai syuhada’.  Nasibah terdiam seketika setelah mendengar berita ini.  Namun dengan semangat yang berkobar-kobar, Nasibah sendiri telah menunggang kudanya menuju medan peperangan.  Dia ingin turut serta dalam pertempuran itu.

Kedatangan Nasibah secara tiba-tiba ini telah dihalang oleh tentera-tentera Islam.  Mereka mencadangkan kepadanya supaya berada di barisan belakang untuk merawat tentera-tentera Islam yang cedera.

Nasibah menerima nasihat itu dan segera membantu tentera-tentera Islam itu.  Tidak berapa lama, sedang dia sibuk melakukan kerjanya, tiba-tiba seorang tentera Islam terjatuh dari kudanya dalam keadaan kesakitan.

Nasibah naik marah dan timbul semangat untuk membalas serangan itu.  Dia mengambil pedang tentera Islam itu dan terus menunggang kudanya menuju tentera musuh.

Setelah beberapa lama bertempur akhirnya Nasibah turut gugur sebagai syahid sebagaimana suami dan anak-anaknya.

No comments:

Post a Comment