Sunday, November 28, 2010

HAJI YANG DITERIMA

Pada suatu musim haji, Abdullah bin Mubarak yang sedang menunaikan haji telah tertidur di Masjidil Haram. Ketika di dalam tidur itulah beliau telah bermimpi dua malaikat turun ke bumi dan telah berlaku perbualan di antara kedua-dua malaikat tersebut.

“Berapakah bilangan jemaah haji pada tahun ini?”

“600,000.” jawab temannya.

Dia bertanya lagi, “Berapa pula yang diterima?”

Temannya menjawab, “Pada mulanya tidak seorang pun haji mereka diterima. Namun ada seorang yang tidak dapat menunaikan fardhu haji pada tahun ini tetapi hajinya telah diterima. Dan disebabkan keberkatan ini, maka haji seluruh jemaah pada tahun ini telah diterima. Orang tersebut bernama Muwaffaq yang merupakan seorang tukang kasut yang tinggal di Damsyik.”

Setelah Abdullah bin Mubarak tersedar dari tidurnya, beliau pun bangun lalu pergi ke Damsyik. Beliau mencari orang yang bernama Muwaffaq sehingga bertemu dengan rumahnya. Ketika diketuk pintu rumahnya, keluarlah seorang lelaki. Abdullah segera bertanyakan namanya.

“Muwaffaq,” jawab lelaki tersebut.

Abdullah menceritakan tentang mimpinya kepada Muwaffaq dan bertanya kepadanya bagaimana beliau boleh mendapat darjat sedemikian.

Muwaffaq pun menceritakan kisahnya yang sebenar. Beliau telah mengumpulkan wang sebanyak 300 dirham hasil dari pekerjaannya membuat dan menampal kasut. Oleh itu beliau berhajat untuk menunaikan haji dengan menggunakan wang tersebut.

Pada masa itu isterinya sedang hamil. Suatu hari isterinya tercium bau masakkan jirannya dan isterinya teringin untuk merasai masakkan itu. Lalu Muwaffaq pun pergi ke rumah jirannya bagi menyampaikan hasrat isterinya itu.

Jirannya dengan nada sedih berkata, “Aku terpaksa membuka rahsia yang sebenar. Sebenarnya anak-anakku yang yatim telah tiga hari tidak makan kerana kesempitan hidup kami. Maka aku keluar mencari makanan untuk mereka. Kemudian aku bertemu dengan bangkai himar di suatu tempat. Lalu aku potong sebahagian dagingnya dan membawanya pulang untuk dimasak. Jadi makanan itu halal bagi kami tetapi haram bagi kamu.”

Muwaffaq amat terharu mendengar kisah jirannya. Beliau lalu pulang ke rumah mengambil wang 300 dirham yang telah dikumpulnya selama ini dan diberikan kepada wanita itu sebagai perbelanjaan anak-anaknya yang yatim.

Sebab itulah beliau tidak dapat menunaikan haji pada tahun ini kerana wang yang dikumpulkan selama ini untuk tujuan tersebut telah disedekahkan kepada wanita tersebut. Dengan berkat keikhlasan membantu jirannya itu maka Allah SWT telah member ganjaran pahala haji.

Muwaffaq menambah lagi, “Sedangkan hajiku berada di depan pintu rumahku.”

No comments:

Post a Comment