Tuesday, November 30, 2010

HADIS 40 - AKHIR ZAMAN (Taqwa & Perpaduan Asas Keselamatan Di Akhir Zaman)

Daripada Abi Najih ‘Irbadh bin Sariyah r.a berkata : “Telah menasihati kami oleh Rasulullah SAW akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata : Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami. Lalu Baginda pun bersabda : Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya siapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para Khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalihah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bida’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap yang bida’ah itu adalah sesat.”

Hadis Riwayat Abu Daud & Tirmidzi

KETERANGAN :

Hadis ini mengandungi pesanan-pesanan yang sangat berharga daripada Rasulullah SAW bagi umatnya terutamanya bila mereka berhadapan dengan zaman yang penuh dengan kacau bilau dan perselisihan iaitu zaman yang sedang kita hadapi sekarang ini. Oleh itu sesiapa yang mahu selamat maka hendaklah dia mengikuti tunjuk ajar yang telah disabdakan oleh Rasulullah SAW dalam hadis ini iaitu :

1) Hendaklah bertaqwa kepada Allah dalam apa juga keadaan dengan mengerjakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya.

2) Mentaati perintah pihak yang menguruskan hal ehwal kaum muslimin walaupun seandainya mereka terdiri daripada golongan hamba, selama mana mereka berpegang kepada Al Quran dan sunnah Rasulullah SAW dan amalan Khulafa Ar Rasyidin kerana patuh kepada penguasa yang mempunyai sifat-sifat ini bererti patuh kepada Al Quran dan Hadis Rasulullah SAW.

3) Berpegang teguh kepada sunnah Nabi SAW dan amalan Khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali) yang mana mereka telah mendapat petunjuk daripada Allah Taala iaitu berpegang kepada fahaman dan amalan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang mana hanya penganut fahaman ini sahaja yang mendapat jaminan selamat daripada api neraka dan yang bertuah mendapatkan syurga pada hari kiamat nanti.

4) Menjauhi perkara-perkara bida’ah dholalah iaitu apa juga fahaman dan amalan yang ditambah kepada agama Islam yang sempurna ini pada hal tidak ada dalil atau asal dan contoh dari agama. Sekiranya ada asas atau dalil, maka tidaklah perkara-perkara yang baru itu dikatakan bida’ah menurut pengertian syarak (bukan bida’ah dholalah) tetapi hanya dinamakan bida’ah menurut pengertian loghat atau bahasa sahaja (iaitu bida’ah hasanah).


Jadikan taqwa sebagai jalan,
Di dalam hidup sepanjang zaman,
Taat dan patuh pada pimpinan,
Selama Quran jadi pegangan.

Sunnah Nabi dipegang teguh,
Sunnah Khulafa diikut penuh,
Mesti waspada ajaran musuh,
Bida’ah dholalah wajib dijauh.

No comments:

Post a Comment