Thursday, November 25, 2010

KEIKHLASAN MEMBAWA BERKAT

Ketika Halimatus Saadiah menerima Muhammad sebagai anak susuannya, beliau menyedari Siti Aminah hanyalah seorang janda yang tidak memiliki harta kekayaan walaupun datang dari keluarga terhormat.

Tiba-tiba beliau terdengar suatu bisikan. Suara itu memintanya supaya tidak mementingkan upah sebagai balasan menyusu seorang anak susuan. Lazimnya kaum wanita lain akan menolak untuk menyusui anak-anak yang tidak mempunyai ayah.

Setelah suaminya, Abu Qabsyah setuju, beliau terus bertemu dengan Abdul Muthalib, datuk kepada bayi yang akan disusuinya.

Abdul Muthalib sungguh gembira apabila Halimah sanggup menyusui cucunya. Beliau mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Halimah. Beliau menunjukkan kepada Halimah bayi yang akan disusuinya nanti.

Halimah amat menyayangi anak itu. Wajahnya sungguh comel dan bersih. Anak itu diselimuti dengan kain bulu berwarna putih dan beralaskan kain sutera hijau.

Entah mengapa hati Halimah sungguh berdebar. Tangannya menggigil ketika menyentuh bayi itu. Anak itu tersenyum kepadanya.

Siti Aminah mengalirkan air mata ketika mahu menyerahkan anaknya kepada Halimah. Beliau akan berpisah buat sementara waktu dengan anak tunggal yang amat disayanginya itu. Anak yang telah kematian ayah.

Namun begitulah adat bangsawan arab ketika itu yang mana mereka akan menyerahkan anak mereka untuk disusui oleh wanita desa. Semoga dengan itu, anak yang membesar akan lebih sihat, berfikiran luas dan terpelihara dari persekitara kota yang kurang baik.

Walaupun Halimah sangat gembira menerima bayi itu namun masih ada yang merisaukan dirinya. Beliau menyedari dirinya yang kurus tidak mungkin dapat menyediakan air susu yang banyak untuk diberikan kepada Muhammad.

Sesuatu yang tidak disangka-sangka telah berlaku. Setelah tiba di dusunnya, beliau merasa dadanya membengkak dan penuh dengan air susu. Beliau segera menyusui Muhammad dengan gembira.

Setelah anak itu kekenyangan, Halimah menyusui anaknya sendiri iaitu Abdullah. Anaknya juga dapat minum dengan puas. Sedangkan selama ini walaupun Abdullah telah menyusu, beliau akan menangis lagi kerana masih kelaparan.

Malah yang lebih menakjubkan, unta-unta peliharaan Halimah dan suaminya menjadi gemuk dan sihat. Unta-unta yang sebelum ini kurus kering dapat diperah susunya oleh Abu Qabsyah. Susu unta yang begitu banyak dapat diminum oleh mereka sekeluarga.

Keikhlasan Halimah telah mendatangkan tuah kepadanya. Keikhlasan kerana menjadi iu susuan kepada anak yatim.

Halimah tidak mengharapkan upah sebagaimana yang diinginkan oleh wanita-wanita lain ketika itu. Namun beliau telah diberi upah dengan berlipat ganda oleh Allah SWT.

No comments:

Post a Comment