Thursday, December 2, 2010

YAHUDI MENAGIH HUTANG

Suatu hari Saidina Umar telah ke rumah Rasulullah SAW untuk bertemu dengan Baginda. Mereka berbincang mengenai persoalan agama dan masyarakat.

Tiba-tiba datang seorang Yahudi dengan keadaan terburu-buru. Dia adalah Saad bin Syaanah. Apabila tiba di halaman rumah Rasulullah SAW, Dia berdiri bercekak pinggang dan memandang tepat kepada Rasulullah SAW dengan perasaan marah. Rasulullah SAW tetap tenang menghadapinya.

Rasulullah SAW berkata kepada Saad bin Syaanah, “Masuklah dahulu wahai Saad.”

Dengan tidak disangka-sangka, Saad meragut kain yang berada di leher Rasulullah SAW dengan begitu kasar sehingga berbekas leher Baginda.

“Hoi keturunan Abdul Muthalib. Memang engkau daripada keturunan orang-orang yang suka menangguhkan hutang! Cepat! Jelaskan semua hutangmu segera!” Saad memarahi Rasulullah SAW.

Saidina Umar yang berada di sisi Rasulullah SAW pada ketika itu merasa amat marah apabila Baginda dihina sedemikian rupa oleh Saad. Beliau terus menengking lelaki Yahudi itu.

“Wahai Saad! Mengapa begitu celupar mulutmu? Sekali lagi engkau menghina Rasulullah, akan aku pancung lehermu!”

Namun Saad tidak gentar dengan ugutan itu malah terus mencabar Saidina Umar.

“Ini adalah urusanku dengan Muhammad. Pergilah engkau dari sini!”

Rasulullah SAW hanya tersenyum melihatkan kelakuan mereka berdua. Baginda sedar bahawa Saidina Umar membelanya kerana amat cintanya kepadanya.

“Wahai Umar, bersabarlah,” kata Rasulullah SAW.

“Wahai kekasih Allah, aku tidak sanggup melihat kau diperlakukan begitu rupa. Kalau engkau benarkan, biarlah aku tamatkan riwayat Yahudi ini di sini juga,” balas Saidina Umar.

“Aku dan dia sememangnya ada urusan hutang. Usahlah kau mencampurinya. Adalah lebih baik sekiranya engaku meminta aku membayar hutangnya dan menasihatinya agar meminta hutangnya secara baik. Bukankah begitu?” Tanya Rasulullah SAW.

“Sebenarnya aku masih mempunyai tiga hari untuk menjelaskan hutangnya. Tetapi tidak mengapalah.”

“Bayarlah hutangku itu dengan menambahkan lagi 20 gantang gandum. Biar kemarahannya hilang,” kata Rasulullah SAW.

Saidina Umar menyedari bahawa tambahan 20 gantang itu adalah untuk menutup kekasarannya tadi.

“Cepatlah Umar. Pulanglah ke rumahmu. Lakukanlah yang sebaiknya kerana ia adalah urusan manusia dan Akhirat. Apakah yang ditunggu lagi?” tanya Rasulullah SAW.

Saidina Umar mahu melangkah pulang tetapi ditahan oleh Saad.

“Nanti dulu wahai Umar. Semua yang aku lihat ini adalah bukti tanda-tanda kenabian. Aku telah melihat tanda-tanda itu pada wajah Rasulullah.”

Saidina Umar merasa hairan dan bertanya, “Apakah maksudmu?”

“Sebenarnya aku sekadar ingin menguji adakah Baginda seorang penyantun dan pemaaf sebagaimana yang diceritakan oleh orang. Benarlah tanda-tanda kenabian itu telah jelas. Oleh itu, aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah,” kata Saad dengan gembira.

“Syukurlah kepada Allah kerana petunjuk dan hidayah datang daripadaNya. Umar, lihatlah telah bertambah lagi seorang hamba Allah yang memeluk Islam. Semoga Allah sentiasa memberkati hidup kita,” kata Rasulullah SAW.

Dengan berkat kesabaran Rasulullah SAW dan ketaatan Saidina Umar kepada Baginda, akhirnya telah melembutkan hati Saad, seorang Yahudi yang memeluk Islam.

No comments:

Post a Comment