Monday, December 20, 2010

KARAMAH BAYI

Suatu hari seorang ibu sedang menyusukan anaknya yang masih kecil. Kemudian lalu seorang lelaki yang menunggang seekor kuda. Dia seorang yang gagah dan tampan serta memakai pakaian yang cantik.

Apabila lelaki itu lalu, ibu itu pun berdoa, “Ya Allah, jadikanlah anakku seperti lelaki itu.”

Anaknya tiba-tiba berhenti menyusu sambil melihat lelaki itu dan berkata, “Ya Allah, jangan jadikan diriku seperti lelaki itu.” Kemudian anaknya itu kembali menyusu.

Selepas itu lalu pula seorang hamba perempuan. Orang ramai mengejar dan memukul sambil berteriak kepadanya, “Kamu pelacur! Kamu pencuri!” Hamba itu hanya mengucapkan, “Cukuplah Allah sebagai pelindungku.”

Ibu yang menyusukan anak tadi tidak tahu mengapa hamba itu dipukul. Namun dia telah berdoa, “Ya Allah, jangan jadikan anakku seperti hamba perempuan itu.”

Sekali lagi anaknya berhenti menyusu dan memandang kepada hamba itu sambil berkata, “Ya Allah, jadikan diriku seperti hamba perempuan itu.”

Ibunya terkejut mendengar kata-kata anaknya itu. Dia merasa hairan dan meminta penjelasan dari anaknya mengapa dia berbuat begitu.

Anaknya menjawab, “Lelaki itu adalah seorang yang angkuh, sombong dan bongkak. Sebab itulah saya berkata : Ya Allah, jangan jadikan diriku seperti dia. Sedangkan hamba perempuan yang dituduh melacur dan mencuri itu sebenarnya itu adalah dusta belaka. Itulah sebabnya saya berkata : Ya Allah, jadikan diriku sepertinya.”

Anak ini telah menyedarkan ibunya bahawa seseorang itu tidak dapat dinilai melalui zahirnya sahaja. Sebab sesuatu perkara itu ada yang tersirat yang tidak dapat diketahui oleh pandangan biasa.

No comments:

Post a Comment