Sunday, December 5, 2010

PEDANG MALAM

Seorang pengarang, Abdul Rahman Ibnu Jauzi telah menulis dalam kitabnya, Multaqathul Hikaya mengenai kisah seorang sufi. Orang sufi itu adalah Abu Hassan bin Bisyr.

Abu Hassan sangat sedih dengan kehidupan seorang pegawai tinggi di tempatnya. Pegawai itu sering mengadakan pesta maksiat yang di dalamnya terdapat permainan judi dan arak menjadi minuman.

Abu Hassan mengumpulkan beberapa orang soleh. Mereka bersama-sama membaca Al Quran di hadapan rumah pegawai itu dengan suara kuat sehingga kedengaran ke dalam rumah. Seorang pelayan keluar dan bertanya, “Mengapakah kamu semua berkumpul di sini dan menggangu tuan saya?”

Abu Hassan lalu bangun dan menjawab, “Katakan kepada tuanmu supaya tidak membuat kemungkaran di kampung ini. Jika tidak kami akan membunuhnya.”

“Mahu membunuhnya? Oleh kamu yang tidak mempunyai senjata?” pelayan itu membalas sambil ketawa terbahak-bahak. Lantas beliau masuk semula ke rumah dan memberitahu ancaman itu kepada tuannya.

Pegawai itu terkejut. Beliau keluar diiringi oleh beberapa orang pengawal. Dengan marah beliau berkata, “Adakah kamu bermimpi di siang hari untuk membunuhku? Tidak nampakkah para pengawalku yang garang ini?”

Abu Hassan berkata, “Kami melihat mereka sebagai makhluk Tuhan yang tidak perlu kami takuti. Kami juga mempunyai senjata ghaib untuk membinasakan tuan!”

Pegawai itu kehairanan lantas bertanya, “Apakah senjata itu?”

“Pedang malam,” jawab Abu Hassan.

“Pedang malam? Apakah benda itu? Aku belum pernah mendengarnya,” pegawai itu bertanya lagi.

“Walaupun begitu, tuan boleh memilikinya,” kata Abu Hassan. Jawapan ini membuatkan pegawai itu semakin marah dan ingin mengetahui dengan lebih lanjut. “Katakan cepat. Apakah senjata itu?”

Kemudian Abu Hassan menjawab dengan lembut, “Pedang malam itu adalah doa orang soleh dan orang-orang yang dizalimi yang pasti dikabulkan Tuhan.”

Pegawai itu tertunduk mendengarnya. Meskipun beliau tidak segera bertaubat tetapi jawapan tersebut telah menyentuh hatinya. Ini adalah tanda-tanda masih ada bisikan malaikat.

Sebab doa orang beriman merupakan senjata yang mujarab. Rasulullah SAW bersabda : “Berdoalah dengan yakin bahawa doamu pasti dikabulkan.”

No comments:

Post a Comment