Thursday, December 16, 2010

KAUM YANG INGKAR

Ailah adalah sebuah perkampungan nelayan di pinggir Laut Merah. Sabtu adalah hari untuk penduduknya beribadah sebagaimana yang disyariatkan oleh Nabi Musa.

Pada hari itu, semua nelayan tidak akan menangkap ikan di laut. Oleh itu ikan-ikan akan bermain di sekitar dua batu besar. Musim berganti musim, ikan-ikan semakin banyak yang datang ke tempat itu untuk berkumpul. Malah ikan-ikan yang besar turut datang ke tempat itu.


Keadaan ini telah menimbulkan perasaan tamak di kalangan beberapa orang penduduk kampung. Mereka merasa rugi kerana tidak menangkap ikan pada hari Sabtu.

Mereka mengadakan perjumpaan dengan penduduk kampung yang lain. Mereka memberi beberapa alasan mengapa harus menangkap ikan pada hari itu. Inilah masa yang baik untuk menangkap ikan yang merupakan rezeki mereka. Ikan-ikannya banyak dan besar-besar pula. Mereka tidak perlu lagi bersusah payah ke laut menggadai nyawa.

Cadangan ini diterima oleh sesetengah penduduk kampung yang tidak kuat imannya. Namun bagi mereka yang teguh imannya tetap tidak mahu melanggar peraturan agama.

Maka pada setiap Sabtu, golongan yang ingkar itu menangkap ikan bersama-sama. Hasilnya memang lumayan berbanding hari-hari lain. Jadi hari Sabtu bukan lagi hari untuk beribadah tetapi adalah hari menangkap ikan. Kemudian mereka bersuka ria dengan mengadakan jamuan.

Orang-orang yang beriman tetap memberi nasihat kepada mereka yang telah melanggar perintah agama. Namun nasihat itu tidak memberi sebarang kesan. Golongan yang beriman akhirnya bertindak keras untuk menyedarkan mereka yang telah sesat. Mereka menggunakan senjata sebagai usaha untuk menghalang penduduk kampung dari menangkap ikan pada hari tersebut.

Namun mereka yang telah sesat itu membantah dengan berkata, “Kita sama-sama berhak ke atas kampung ini. Jika kamu tidak suka dengan perbuatan kami, maka kita bahagikan sahaja kampung ini kepada dua. Jadi masing-masing bebas melakukan apa sahaja yang dikehendaki.”

Golongan beriman terpaksa menerima cadangan tersebut kerana tidak mahu pertumpahan darah terus berlaku. Kampung itu telah terpisah dua. Orang-orang yang beriman meneruskan ibadah pada hari Sabtu dan menangkap ikan pada hari-hari lain. Manakala golongan yang ingkar terus melakukan apa yang mereka sukai dan tidak menghiraukan larangan Allah.

Namun Nabi Daud yang mejadi Rasul ketika itu, tidak berdiam diri dan terus menasihati golongan yang telah tersesat itu. Baginda menyeru supaya mereka kembali ke jalan Allah. Tetapi mereka mentertawakan tindakan Nabi Daud itu. Akhirnya Nabi Daud berdoa kepada Allah supaya menurunkan bala kepada mereka yang ingkar. Allah memperkenankan doa NabiNya. Maka terjadilah gempa bumi pada suatu hari.

Orang-orang yang beriman keluar dari situ sambil memohon perlindungan dari Allah. Sedangkan kaum yang derhaka tetap leka bersuka ria mengadakan jamuan selepas menangkap ikan pada hari Sabtu.

Gempa bumi terjadi lagi. Berturut-turut dan lebih dahsyat yang akhirnya membinasakan golongan sesat yang telah derhaka kepada Allah. Bagi golongan yang beriman, mereka telah mendapat perlindungan dan terselamat bersama Nabi Daud.

No comments:

Post a Comment