Sunday, February 6, 2011

PENJUAL KIPAS

Suatu ketika dahulu, ada seorang penjual kipas. Kipasnya diperbuat daripada bulu-bulu burung. Kipasnya ini dijual di pasar dan sangat laris terutamanya dibeli oleh isteri pembesar-pembesar.

Beberapa lama kemudian, dia tidak lagi kelihatan menjual kipasnya di pasar. Sahabatnya tertanya-tanya ke mana dia pergi menghilangkan diri atau mungkin dia telah jatuh sakit.

Pada suatu hari, seorang sahabat karibnya telah mengunjungi rumahnya untuk mengetahui keadaan yang sebenar. Setelah memberi salam dan meminta izin untuk masuk, dia pun bertanya, “Mengapakah engkau tidak lagi kelihatan di pasar? Apakah yang menyebabkan engkau tidak lagi ke sana?”

Maka penjual kipas itu pun bercerita mengenai suatu peristiwa yang telah berlaku kepadanya. Seperti biasa dia menjual kipasnya di pasar Baghdad. Namun hari itu tiada satu pun kipasnya yang laku. Oleh itu dia menjual kipasnya dengan berjalan-jalan di sekitar bandar itu dan memasuki lorong-lorong rumah para menteri.

Sedang dia berjalan-jalan, tiba-tiba dia terlihat seorang gadis berada di pintu rumah yang besar. Gadis itu bertanya apa yang sedang dibawanya. Setelah dinyatakan bahawa dia menjual kipas, maka dia dijemput masuk ke dalam rumah untuk melihat dengan lebih dekat akan barangannya.

Sebaik sahaja dia berada di dalam, pintu rumah telah dikunci dengan segera oleh pembantu rumah. Di hadapannya terdapat pelbagai perhiasan emas dan perak.

Kemudian datang seorang perempuan cantik yang berhias indah dengan memakai bau-bauan yang mengharumkan. Penjual kipas itu terus memejamkan mata kerana bimbang dengan godaan perempuan cantik itu.

Dengan suara menggoda, perempuan cantik itu berkata, “Selamat datang wahai orang muda. Sudilah tinggal bersama kami sebagai tetamu selama tiga hari.”

Penjual kipas itu menyedari bahawa ini adalah satu perangkap. Dia cuba untuk melepaskan diri dari rumah itu. Setelah berfikir, maka dia pun memohon izin untuk ke tandas. Mungkin dengan cara ini ada peluang baginya untuk melarikan diri.

Permintaannya itu dibenarkan tetapi mesti ditemani orang lain. Pembantu rumah itu menunjukkannya sebuah bilik. Setelah pembantu itu pergi, penjual kipas tersebut segera menutup pintu dan mencari jalan. Dia memanjat ke arah bumbung. Setelah berada di atas bumbung, dia melihat ke bawah. Terasa hilang semangatnya kerana tingginya bangunan itu.

Dia pun mengangkat wajahnya ke langit sambil berseru, “Ya Tuhanku, tiada perkara yang tersembunyi dari pengetahuanmu. Baiklah aku mati dari melakukan maksiat terhadapMu.”

Penjual kipas terus terjun dari bangunan tinggi itu. Tiba-tiba dia disambut oleh malaikat menggunakan sayap sehingga sampai ke rumah.

Dia merasa amat bersyukur kepada Allah kerana telah menyelamatkannya dari godaaan perempuan dan terselamat dari jatuh. Akibat kejadian itu, dia telah berazam tidak akan keluar dari rumah sehingga akhir hayat.

“Sebab itulah aku tidak lagi ke pasar,” dia mengakhiri ceritanya.

Sejak itu dia telah mengasingkan diri di dalam sebuah bilik di rumahnya. Dia sentiasa beribadah dan berzikir kepada Allah.

No comments:

Post a Comment