Wednesday, February 16, 2011

PEROMPAK YANG BERTAUBAT

Fudhail bin Iyadh adalah seorang perompak. Dia sangat ditakuti oleh pedagang-pedagang yang menggunakan padang pasir sebagai tempat laluan. Setiap hari dia akan merompak dan merampas harta-harta dari kafilah-kafilah yang melintasi padang pasir itu. Malah kadang kala dia turut membunuh mangsa rompakannya.

Fudhail mempunyai seorang kekasih yang merupakan seorang jariah (hamba). Suatu malam, dia telah berjanji untuk bertemu dengan kekasihnya di sebuah rumah.

Dalam perjalanan menuju ke tempat yang dijanjikan itu, tiba-tiba ketika melintasi sebuah rumah, Fudhail terdengar orang membaca sesuatu seperti syair. Fudhail terhenti.

Dia ingin mengetahui siapa yang membaca syair tersebut. Dari sebuah lubang kecil, dia mengintai. Kelihatan seorang lelaki sedang membaca ayat-ayat suci Al Quran. Fudhail turut meneliti ayat-ayat yang dibaca itu.

Sampai kepada ayat yang bermaksud :

Belumkah tibanya masa bagi orang-orang yang beriman untuk tunduk hati mereka mengingati Allah dan tunduk kepada kebenaran.” (Al Hadid : 16)

Sejurus mendengar ayat tersebut, hati Fudhail tersentuh.

Hatinya mula gementar dan matanya menitiskan air mata keinsafan. Dia mula sedar akan kejahatan dan kesalahannya selama ini. Dia merintih kepada Tuhan agar diampuni akan segala dosanya.

Lalu dia pun berjalan dengan tiada tujuan di dalam kegelapan malam yang dingin. Dia melupakan janjinya untuk bertemu kekasihnya. Sehinggalah sampai ke satu pondok yang telah roboh. Fudhail duduk di situ dan terus menangis mengenangkan segala dosanya.

Ketika di dalam kesedihan itu, tiba-tiba Fudhail terlihat cahaya api. Dia bangun untuk melihatnya dengan lebih jelas.

Apa yang dilihatnya itu adalah unggun api yang datang daripada sekumpulan kafilah yang sedang berhenti rehat. Perlahan-lahan Fudhail menghampiri kafilah tersebut. Ada di kalangan anggota kafilah yang telah tidur dan sebahagian lagi sedang berbual.

Fudhail ingin menumpang kehangatan api bagi membuang rasa dingin malam. Ketika itu dia mendengar beberapa orang sedang berbual mengenai seorang perompak yang terkenal dengan keganasannya. Mereka merasa bimbang sekiranya bertemu dengan perompak tersebut.

Perasaan Fudhail amat tersentuh tatkala mendengar perbualan tersebut. Dia sedar bahawa perompak yang sedang diperkatakan itu adalah dirinya sendiri. Dia semakin menyesal dan semakin merasa berdosa. Dia dapat merasakan betapa orang ramai sangat gentar kepadanya.

Fudhail berazam akan meninggalkan pekerjaan jahatnya dan dia segera berangkat ke Baitul Haram. Dia ingin menetap di sana dan membuat perubahan demi kebaikan.

Suatu hari sedang dia melakukan tawaf, seseorang menegurnya. Lelaki itu bertanyakan adalah dirinya itu Fudhail – perompak yang terkenal itu.

Fudhail amat terkejut dengan pertanyaan itu. Masih ada orang yang mengenalinya. Fudhail mengangguk.

Lelaki tersebut merasa hairan bagaimana Fudhail boleh berubah. Fudhail bertanya kembali kepada lelaki itu, bukankah dia juga boleh bertaubat dan mengubah sikapnya?

Fudhail akhirnya menjadi seorang wali yang terkenal. Dia juga banyak mengarang kitab.

No comments:

Post a Comment