Wednesday, April 20, 2011

SIFAT AMANAH AKAN HILANG SEDIKIT DEMI SEDIKIT

Daripada Huzaifah bin Al Yaman r.a katanya : “Rasulullah SAW pernah memberitahu kami dua buah Hadis (mengenai dua kejadian yang akan berlaku). Yang pertama sudah saya lihat sedang yang kedua saya menanti-nantikannya. Rasulullah SAW memberitahu bahawasanya amanah itu turun ke dalam lubuk hati orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah Al Quran. Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui panduan Al Quran dan mengetahui melalui panduan As Sunnah. Selanjutnya Rasulullah SAW menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah, lalu Baginda bersabda, “Seseorang itu tidur, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang ringan sahaja. Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, maka tinggallah bekas seperti lepuh di tangan (mengelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang kau gilingkan dengan kakimu dan kemudian mengelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi, pada hal tidak ada apa-apa”. Di ketika Rasulullah SAW menceritakan Hadis ini, Baginda mengambil sebiji batu kecil (batu kerikil) lalu menggilingkannya dengan kakinya.

“Kemudian berpagi-pagi (jadilah) orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada seorang pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikata orang bahawasanya di kalangan bani Fulan (di kampong yang tertentu) itu ada orang yang sangat baik memegang amanah, sangat dipercayai dan orang ramai mengatakan, “Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah cerdik pula otaknya. Padahal di dalam hatinya sudah tidak ada lagi keimanan sekalipun hanya seberat timbangan biji sawi.”

“Maka sesungguhnya telah sampai masanya, saya pun tidak mempedulikan manakah di antara kamu semua yang saya hendak bermubaya’ah (berjual beli). Jikalau dia seorang Islam, maka agamanyalah yang dapat menahannya dari khianat. Dan jikalau dia seorang Nasrani atau Yahudi, maka pihak yang bertugaslah yang akan mengembalikannya kepadaku (maksudnya jika dia seorang Nasrani atau Yahudi maka orang yang memegang kekuasaan / pemerintahlah yang dapat membantu aku mendapatkan semua hak-hakku daripadanya). Ada pun pada hari ini maka saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan Fulan dan Fulan (orang-orang tertentu sahaja)”.

Hadis Riwayat Bukhari Muslim

KETERANGAN :

Hadis ini menunjukkan bahawa sifat amanah akan hilang secara beransur-ansur dari kalangan kaum Muslimin, sehinggalah tiba suatu saat nanti orang yang dianggap baik untuk menjaga amanah pun telah khianat pula.

Begitulah gambaran masyarakat kita hari ini. Ramai daripada kita terpedaya oleh seseorang yang pada zahirnya kelihatan seperti boleh memikul amanah tetapi sebenarnya dia juga telah berlaku curang.


Sifat amanah nanti akan hilang,

Dari kalangan orang terbilang,

Tipu menipu tiada sumbang,

Nasib dunia bertambah malang.


Wahai eloknya bila dilihat,

Zahirnya cantik berkilat-kilat,

Hatinya curang, lidah berlipat,

Sifat amanah telah diangkat.

No comments:

Post a Comment