Tuesday, January 25, 2011

DOA IBU

Juraij adalah seorang lelaki yang kuat beribadah. Dia telah membina sebuah surau untuk memudahkan dia beribadat bersendirian. Dia hidup sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Seperti biasa dia solat di suraunya. Tiba-tiba ibunya datang dan memanggilnya, “Wahai Juraij! Aku adalah ibumu. Bercakaplah denganku!”

Juraij yang tetap meneruskan solat hanya berkata di dalam hati, “Wahai Tuhanku, adakah aku perlu berhenti atau aku teruskan solatku?”

Namun dia mengambil keputusan untuk menyempurnakan solatnya terlebih dahulu. Setelah puas menunggu, akhirnya ibu Juraij pulang. Juraij merasa kesal dengan kejadian itu.

Keesokkan harinya, ibu Juraij datang lagi dan kebetulan Juraij sedang solat. Ibunya memanggil, “Wahai Juraij! Aku adalah ibumu. Maka bercakaplah denganku!”

Juraij merasa bimbang, “Ya Allah, manakah yang lebih mesti aku utamakan? Ibuku atau solatku?” Akhirnya dia meneruskan solatnya.

Ibu Juraij berkecil hati kerana menyangka Juraij tidak mahu menghiraukannya. Lalu ibunya berdoa, “Ya Allah, Juraij adalah anakku. Aku ingin bercakap dengannya tetapi dia tidak mahu bercakap denganku. Ya Allah, janganlah engkau matikan dia sebelum dia dilihat bersama-sama perempuan pelacur!”

Pada waktu yang lain, ada seorang pengembala kambing yang setiap hari menumpang teduh di surau milik Juraij. Satu hari datang seorang pelacur yang telah menggodanya. Mereka berdua telah melakukan zina yang menyebabkan perempuan itu mengandung dan melahirkan seorang anak lelaki. Juraij tidak menyedari bahawa zina tersebut telah berlaku di suraunya.

Peristiwa ini telah sampai ke pengetahuan orang-orang kampung seraya menjadi gempar. Selepas pelacur itu melahirkan bayi di dalam kandungannya maka mereka pun bertanya kepada pelacur itu siapakah bapa bayi tersebut.

Jawab perempuan itu, “Bapa anak ini adalah pemilik surau ini. Aku telah berzina dengannya.”

Tidak berapa lama kemudian, orang-orang kampung datang beramai-ramai dan berhimpun di luar surau Juraij. Mereka membawa bersama berbagai jenis senjata tajam. Mereka memanggil Juiraij. Ketika itu Juraij sedang solat dan tidak menjawab panggilan itu.

Orang-orang kampung mula merasa marah. Dengan senjata-senjata yang ada, mereka meruntuhkan surau Juraij. Juraiij tergesa-gesa turun dan bertanyakan mengapa mereka berbuat demikian.

“Tanyalah perempuan ini wahai Juraij,” kata orang-orang kampung.

Juraij mula mengerti apa yang sedang berlaku dan tersenyum. Dia teringat akan perbuatannya dahulu yang telah mengecewakan hati ibunya. Kemudian dia solat dan berdoa.

Setelah selesai, dia pun mengusap kepala anak itu dan bertanya, “Siapakah sebenarnya bapa kamu?”

“Bapa saya yang sebenarnya adalah pengembala kambing,” jawab anak kecil itu.

Apabila orang-orang kampung mendengarnya, mereka merasa menyesal kerana terburu-buru mengambil tindakan. Sebahagian dari surau Juraij telah roboh. Oleh itu mereka pun berkata, “Kami akan membina semula suraumu ini dengan emas dan perak wahai Juraij.”

Juraij menolak dan berkata, “Jika kamu hendak membinanya semula, gunalah tanah yang ada sekarang.”

Orang-orang kampung bersetuju dengan permintaan Juraij itu. Mereka telah terlanjur membuat tuduhan.

Doa ibu memang mudah dikabulkan oleh Allah walaupun doa itu akan membinasakan hidup anaknya sendiri. Namun Juraij telah dilindungi Allah kerana dia seorang yang sentiasa taat beribadah dan patuh kepadaNya.

No comments:

Post a Comment