Tuesday, January 4, 2011

MENGHADAPI PEMBERONTAK

Puak pemberontak dari Mesir membuat perkhemahan di lereng-lereng gunung yang berbatu di sekitar kota Madinah. Mereka berbuat demikian dengan tujuan mahu membunuh Khalifah Usman bin Affan.

Salah seorang dari mereka, Muhammad bin Abu Bakar cuba menghalang dari meneruskan hasrat mereka. Dia adalah anak kepada Khalifah Abu Bakar.

“Kita akan gagal jika tidak bersabar. Saudara-saudara kita dari Basrah dan Kufah akan tiba. Oleh itu sesiapa yang ingin pergi ke Madinah pada hari ini hendaklah pergi secara berkumpulan. Kita akan memberikan kuasa sebagai perwakilan untuk membacakan semua tuntutan kita. Setuju?”

Sebahagian daripada mereka bersetuju. Mereka adalah golongan pertama yang inginkan kebaikan. Salah seorang dari mereka ialah Saidina Ali bin Abi Talib.

Golongan kedua adalah golongan pengacau yang diketuai oleh Abdullah bin Saba’. Mereka sering membuat kekacauan dan tidak inginkan sebarang kebaikan. Mereka berhasrat membunuh khalifah dan pengikut-pengikutnya.

Para pemberontak berkumpul di hadapan rumah Khalifah Usman. Namun khalifah masih tetap dengan pendiriannya. Beliau tidak mahu kekerasan dihadapi dengan kekerasan. Beliau masih mahu mengadakan perdamaian dan bersedia memaafkan kesalahan pemberontak-pemberontak. Ini disebabkan di kalangan pemberontak itu adalah para sahabat Rasulullah SAW dan mereka berbuat begitu kerana salah faham.

Ketika Marwan Al Hakam meminta izin untuk menghapuskan pemberontak itu, Khalifah Usman telah berkata :

“Aku bukan pembunuh. Orang-orang ini cuma belum memahami cara pemikiran dan kebijaksanaanku. Aku akan cuba melembutkan hati mereka dengan kebaikan dan kasih sayang. Sekiranya gagal, aku serahkan kepada Allah.”

Lalu Khalifah Usman keluar dari rumah dan berbicara dengan para pemberontak itu :

“Saudara-saudaraku, tersebar berita bahawa khalifah menyediakan padang rumput untuk ternakannya. Demi Allah, aku tidak melakukannya. Untaku cuma dua ekor. Aku menunggangnya untuk mengerjakan haji. Padang rumput itu adalah untuk umum. Sesiapa juga boleh mengembala ternakan di sana. Adakah untaku yang cuma dua ekor itu memerlukan padang seluas itu? Kamu semua mengetahui sebelum aku menjadi khalifah, tiada seorang pun di Jazirah Arab ini yang memiliki unta melebihiku.”

Khalifah Usman berhenti sebentar. Puak pemberontak hanya mendiamkan diri. Mereka terharu dengan ucapan itu. Malah Muhammad bin Abu Bakar telah menitiskan air mata.

Rombongan dari Kufah dan Basrah meluahkan perasaan tidak puas hati mereka selama ini terhadap cara pemerintahan khalifah.

Khalifah Usman menjelaskan kedudukan itu supaya tidak menimbulkan keraguan lagi kepada mereka. Di antara sebab beliau melantik pegawai kerajaan dari golongan muda kerana ini juga adalah mengikut Sunnah Rasulullah SAW sebagaimana Baginda telah melantik Usamah bin Zaid sebagai panglima. Malah khalifah tidak mengenepikan golongan tua sebagaimana dia telah melantik Abu Musa Al Asy’ari sebagai Amir Kufah.

Beliau melantik kaum keluarganya sendiri bukanlah disebabkan mahu mementingkan diri. Ianya bukanlah merupakan sesuatu yang diharamkan oleh syariat. Beliau juga tidak menggunakan wang negara dengan sewenang-wenangnya untuk membayar perkhidmatan mereka.

Khalifah Usman menyambung lagi, “Demi Allah, aku sudah tua dan ajalku semakin hampir. Tiada bezanya aku mati sekarang atau esok. Tiada bezanya aku mati di tempat tidur atau terbunuh. Oleh itu, aku menyerahkan diriku kepada Allah. Aku tidak takut dikalahkan dan tidak ingin dikalahkan. Aku hanya ingin berbakti kepada Yang Maha Penyayang demi kejayaan agama Islam dan umat Islam seluruhnya.”

Kemudian khalifah mengucapkan salam dan diiringi dengan takbir. Dia berpaling dan terus berjalan memasuki rumahnya. Sebahagian dari pemberontak mula merasa insaf. Terasa bahawa mereka telah melukakan hati sahabat Rasulullah SAW yang telah tua dan lemah. Perhimpunan akhirnya bersurai apabila seorang demi seorang meninggalkan tempat itu.

No comments:

Post a Comment