Sunday, January 2, 2011

RUNTUHNYA BERHALA DI KAABAH

Berhala-berhala di sekitar Kaabah berjumlah lebih 360 buah dengan pelbagai rupa dan bentuk di zaman Jahiliyah. Inilah yang disembah oleh manusia yang dianggap sebagai Tuhan mereka ketika itu.

Nabi Muhammad SAW bersama Saidina Ali bin Abi Talib telah datang ke Kaabah dengan menaiki unta. Mereka melihat di dalamnya tersimpan pebagai patung dan berhala. Mereka berdua memusnahkan patung-patung tersebut sambil mengucapkan ayat Al Quran yang bermaksud :

Telah datang yang haq (benar) dan binasalah segala yang batil (sesat). Sesungguhnya yang batil itu akan binasa.

Ketika Rasulullah SAW membinasakan patung yang paling besar benama Hubbal, seorang sahabat Nabi iaitu Zubair telah berkata kepada Abu Sufyan, “Wahai Sufyan, lihatlah ternyata Tuhanmu itu tidak mempunyai apa-apa kekuatan seperti yang selalu kau sebut-sebutkan di dalam Perang Uhud – Hidup Hubbal! Adakah Hubbal yang memberikan kemenangan kepada tenteramu ketika itu?”

Abu Sufyan menjawab, “Benar apa yang kau ucapkan wahai Zubair. Jika ada Tuhan selain Allah tentu aku tidak kalah dan terhina seperti sekarang.”

Setelah Rasulullah SAW menghancurkan berhala-berhala itu, kemudian Baginda mengarahkan Saidina Umar Al Khattab pula supaya memusnahkan semua lukisan dan gambar pada dinding Kaabah. Ketika Saidina Umar melakukan tugas itu, Rasulullah SAW menunaikan solat sunat dua rakaat sebagai tanda syukur. Baginda sekali lagi solat dua rakaat di tempat lain yang lebih terbuka.

Apabila selesai mengerjakan solat, Baginda SAW pun memeriksa dinding Kaabah. Ternyata masih ada gambar dalam ukuran yang besar yang dibiarkan oleh Saidina Umar. Ia adalah sebuah lukisan yang dikatakan sebagai gambar Nabi Ibrahim. Beliau tidak berani memusnahkan lukisan tersebut.

Rasulullah SAW lantas memanggil Saidina Umar dan berkata, “Wahai Umar, mengapa engkau biarkan gambar ini? Sesungguhnya jika gambar ini dibiarkan, aku bimbang akan menjadi sembahan umat manusia di belakang hari.”

Rasulullah SAW pun mengoyakkan gambar tersebut dan berkata kepada para sahabat, “Janganlah sekali-kali melukis atau menggambarkan diriku kerana ditakuti umatku nanti akan berbuat seperti perbuatan umat-umat Yahudi dan Nasrani kepada Nabi Musa dan Nabi Isa.”

Kemudian Rasulullah SAW bersabda :

Hari ini adalah hari bersejarah. Hari yang penuh dengan tanda kebesaran Allah. Telah sempurna janji Allah kepada RasulNya yang telah memberi kemenangan atas terhapusnya perkara yang batil. Sesungguhnya pada dasarnya memang rancangan Allah yang harus unggul dan kenyataan selalu terjadi dengan kehendakNya, sehingga kini Kaabah berjaya dibersihkan dari berhala.

Rasulullah SAW tidak mahu sahabat-sahabatnya terlalu mengagung-agungkannya sehingga di luar batas syariat. Malah ianya akan menjadi ikutan orang lain yang tidak tahu menahu.

Di suatu ketika yang lain, Rasulullah SAW bersabda :

Wahai umatku semua, janganlah kamu semua berlebih-lebihan dalam mencintai dan menghormati diriku. Aku bukannya seorang raja. Aku adalah seorang Rasul. Lelaki yang sama seperti kamu.

No comments:

Post a Comment