Friday, March 18, 2011

ISLAM KEMBALI DAGANG

Dari Abu Hurairah r.a berkata : Bersabda Rasulullah SAW : “Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing”.

Hadis Riwayat Muslim

KETERANGAN :

Islam mulai tersebar di Mekah dengan keadaan yang sangat asing dan dagang. Sangat sedikit penganut dan pendukungnya kalau dibandingkan dengan penentangnya. Kemudian setelah itu Islam tersebar ke seluruh pelusuk dunia sehingga dianuti oleh dua pertiga penduduk dunia. Kemudian Islam kembali asing dan dirasa ganjil dari pandangan dunia, bahkan daripada pandangan orang Islam sendiri. Sebahagian daripada orang Islam merasa ganjil dan pelik bila melihat orang Islam yang iltizam (komited) dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar. Seorang yang iltizam dengan Islam dipandang sepi oleh masyarakat dan terlalu susah untuk diterima sebagai individu yang sihat. Contohnya kalau ada sesuatu program kemasyarakatan dan kemudiannya telah masuk waktu solat dan tiba-tiba ada seseorang yang meminta diri untuk mendirikan solat, maka tindakan itu dianggap tidak sopan dan tidak wajar. Sedangkan orang yang tidak solat dan bersenda-senda tatkala orang lain sedang solat pula tidak dianggap sebagai perbuatan yang salah dan terkutuk.

Begitulah seterusnya nasib Islam di akhir zaman. Ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang mengaku sebagai umat Islam dan marah apabila dirinya dilabel sebagai bukan Islam.



Nasib agama diakhir zaman,

Kembali asing dari pandangan,

Ramailah orang sudah lupakan,

Rukun Islam dan Rukun Iman.


Ke manakah arah tujuan,

Bila agama sudah dilupakan,

Marilah kita cuba hidupkan,

Sunnah Junjungan & Syariat Tuhan.

No comments:

Post a Comment