Thursday, March 10, 2011

MAYAT YANG DISALIB

Zaid adalah anak kepada Ali Zainal bin Husin bin Ali bin Abi Talib r.a. Dia adalah bapa saudara kepada Jaafar As Siddiq.

Saidina Zaid adalah seorang imam mujtahid. Dia telah menentang Hisyam Abdul Malik yang mengangkat dirinya sebagai khalifah. Diceritakan pada suatu hari Hisyam telah berkata kepada Zaid :

“Aku dengar kamu menginginkan jawatan khalifah. Sedangkan ia tidak layak buatmu kerana kamu anak kepada seorang hamba.”

Saidina Zaid lalu menjawb, “Ismail juga adalah anak kepada seorang hamba sedangkan Ishak adalah anak kepada seorang yang merdeka. Namun dari sulbi Ismail lahirlah sebaik-baik manusia yakni Nabi Muhammad SAW.”

Oleh sebab penentangan itulah, dia telah diperangi oleh Yusuf bin Umar, Amir Iraq ketika itu bagi pihak Hisyam bin Abdul Malik. Dalam pertempuran itu, Saidina Zaid mendapat luka dan keningnya terkena panah.

Setibanya malam, dicari seorang yang pandai mencabut anak panah di desa berhampiran. Setelah dikeluarkan anak panah tersebut, Saidina Zaid telah pun meninggal dunia. Mereka mengebumikannya dan menyiram air di atas kuburnya bagi mengelakkan dari dikesan. Mereka juga meminta tukang cabut anak panah itu merahsiakan kejadian tersebut.

Malangnya lelaki tersebut tidak menepati janjinya. Keesokkan harinya dia telah menemui Yusuf bin Umar dan memberitahu di mana kedudukan kubur tersebut. Kemudian Yusuf menggali semula kubur itu dan mengeluarkan mayat Saidina Zaid. Mayat tersebut dikirimkan kepada Hisyam Abdul Malik. Hisyam telah memerintahkan supaya mayat itu disalib tanpa pakaian.

Diceritakan bahawa mayat itu telah disalib selama empat atau lima tahun. Mereka memalingkan mukanya dari menghadap kiblat. Seekor labah-labah telah menjalin sarangnya pada tubuh sehingga menutup auratnya. Kemudian mereka membakar kayu salib itu dan mayat itu turut terbakar dan abunya ditaburkan ke Sungai Furat.

Syarif Ibnu Saad berkata : “Kepala Saidina Zaid akhirnya dibawa ke Mekah dan dikebumikan di antara dua bukit di jalan menuju Jami’ Ibnu Thulun.

No comments:

Post a Comment